Înainte de toate să nu strici. Primul și cel mai important principiu de restaurare. Presărăm prin sate și pe la parteneri idei despre cum arată firescul în arhitectura rurală și cum putem toți să învățăm să păstrăm ce e frumos și valoros în comunitățile noastre.

În județul Braşov în parteneriat cu Direcția Județeană pentru Cultură Braşov.

__

ACOPERIȘUL

Forma acoperișului, proporțiile lui definesc un sat. Dulgherii au cioplit cu barda grinzile de stejar sau brad și le-au îmbinat cu măiestrie. Țiglele manuale făcute de meșterii țiglari din Transilvania sunt valoroase din perspectiva meșteșugului, îmbătrânesc frumos și formează un peisaj al acoperișurilor care se integrează în culorile naturii. Sunt cel puțin 12 modele de țigle istorice, unele au chiar inscripții sau desene de sute de ani. Se sortează și se pot refolosi pe acoperiș. Sunt mai durabile decât cele noi industriale și faptul că au stat sute de ani pe case garantează rezistența lor. Neadecvată este folosirea țiglelor dublu-solzi.

FAȚADA

Casele ne privesc cu demnitate. Stau mândre și așteaptă să le tratăm cu respect. Nemodificate sunt din ce în ce mai puține. Sub orice strat de zugrăveală se pot ascunde informaţii valoroase din trecut, care se pot pierde pentru totdeauna. Trebuie avut mare grijă înainte de a da jos tencuiala deoarece se pot distruge inscripţii și picturi vechi. Unele sunt în jurul ferestrelor, altele sub cornișă. Cornișa bogată, atent lucrată, după tehnica profilului tras are un rol estetic și sub ea mai pot sta expresii artistice sau religioase cu litere chirilice sau gotice în limba latină, română, maghiară sau germană. Inscripțiile au rolul de a proteja casa.

FRONTONUL

Pe fronton (ghivăl) sau în interiorul rozetelor, în nișe se pot găsi desene impresionante, inscripţii, urme de pictură. Recomandăm o mică cercetare/sondare a faţadei înaintea lucrărilor de reparație. Apelați la un specialist, la un restaurator sau arhitect. Cele mai multe din păcate pot dispărea odată cu reparația caselor, atunci când meșterul sau proprietarul hotărăște să dea jos toată tencuiala de pe fațadă, până la piatră sau cărămidă.  Sunt inscripții  vechi care menţionează anul, proprietarul sau meşterul casei. Totodată se pot găsi desene, simboluri precum pomul vieţii, citate din biblie, proverbe sau fragmente de viață.                                                   

FERESTRELE

Ferestrele originale realizate de tâmplari dibaci vorbesc clar despre vechimea casei, despre felul în care pica lumina într-o casă și obiceiuri de viață. Obloanele completează aspectul îngrijit al ferestrelor și merită păstrate. Se întâmplă ca unele ferestre să aibă sticla manuală originală, glaja cu denivelări pe suprafața ei și cu bule, de secol XVIII sau XIX, care e sensibilă și la mare preț în rândul celor care vor să redea frumusețea ferestrelor. Când se decide schimbarea ferestrelor, de foarte multe ori se distrug elementele decorative din jurul lor, înainte nu sunt cercetate, măsurate și nici nu mai sunt refăcute.

SOCLUL

Soclul este foarte vulnerabil din cauza umezelii, igrasiei, a mişcării solului, a sărurilor, a unor ciuperci sau a unor vieţuitoare care pot produce mici degradări. Pentru a „rezolva” sau doar a masca aceste probleme, oamenii sunt tentaţi a folosi cel mai accesibil material (cimentul) care consolidează zidăria. Pagubele produse de ciment zidăriei sunt mari, cimentul acţionează ca o barieră de circulaţie a umezelii sau aerului. Câteva luni sau ani totul pare în regulă, dar apoi problemele vor fi accentuate şi în final zidăria de cărămidă „se macină”. Avantajul mare al mortarului de var este că protejează zidăria şi menţine un climat sănătos înăuntrul ei, având rezistență mare dacă este aplicat corect. Varul este un barometru al stării de conservare a construcţiei. Culoarea lui este în general negru-gri cu variaţii, fiind o culoare neutră.

POARTA

Păstrarea portiței și a porții de lemn, cu modele decorative originale, cu balamalele manuale realizate de fierar, cu încuietorile vechi reprezintă întregirea imaginii fațadei și a casei, văzută din stradă, redând aspectul fortificat, medieval al caselor din Transilvania. Culorile porților, detaliile din lemn, plăcuțele de metal, prinderile în zidul de piatră și de cărămidă, păstrarea arcadei zidului peste poarta mare și a pietrelor laterale sunt elemente care dau valoare casei. Și porțile conțin uneori inscripții, numele proprietarului sau al meșterului, inițiale, numărul de casă, anul de construcție, simboluri atent lucrate.

ANEXELE

Anexele unei gospodării bine conservate reîntregesc casa și sporesc valoarea întregii proprietăți, mai ales dacă se păstrează poziția originală a elementelor. Șurile construite din materialele naturale, de cele mai multe ori din pădurile și carierele din apropiere, coșerele, șoproanele și  cotețele, toate contribuie la atmosfera dintr-o curte transilvăneană și privite în ansamblu cresc valoarea întregului sat care se încadrează într-un peisaj cultural natural.

MATERIALELE NATURALE

Ne dorim să promovăm în continuare restaurările „sănătoase” și să diminuăm intervențiile nelegitime care duc inevitabil la pierderea identității culturale. Casele cu arhitectură vernaculară din Transilvania ascund poveşti valoroase despre patrimoniu, meşteşuguri şi viaţă trăită frumos. Vorbim despre refolosirea țiglelor, cărămizilor, pietrelor, lemnelor în salvarea caselor cu arhitectură tradiţională. Ne punem întrebări despre rânduială şi descoperim că materialele naturale, simple, folosite inteligent după tehnici vechi dau valoare satelor noastre şi conturează personalitatea și țesutul istoric al comunităţilor de sute de ani.

CULOAREA

Straturile de culoare de pe casele vechi zugrăvite cu bidineaua ne oferă informaţii despre sensibilitatea sau gustul oamenilor, posibilitățile lor financiare sau moda timpului. Culoarea ne transmite date legate de trecutul unei construcţii, de priceperea meşterului, de calitatea materialelor, de tehnicile vremii. Astăzi, din neglijenţă sau neştiinţă adăugam ciment, fără a realiza cât rău putem face zidăriei prin acest lucru, în loc să folosim tencuială pe bază de var stins sau tencuielile cu lut. Cel mai bun mod de a zugrăvi este cu bidineaua din păr natural. Toate suprafeţele ornamentale (cornişe, parcane, borduri, stucatură, chenare) vor fi zugrăvite deschis, în general cu un alb-crem, iar fondul mai închis, în funcție de culoarea originară (primul strat existent). Este indicată o folosire armonioasă a culorilor, nuanțe pastelate zugrăvite cu bidineaua pentru ca suprafața să vibreze. 

Cum îngrijim împreună un loc din Transilvania:

albastru.ro, hartacaseloralbastre.ro

Vă invităm să consultați ghidurile de încadrare în specificul local realizate de Ordinul Arhitecților din România, pentru a construi adecvat în fiecare regiune rurală din țară: https://oar.archi/buna-practica/ghiduri-de-arhitectura/

___

Panouri informative instalate în câteva sate pentru popularizarea principiilor de restaurare.

Pe teren cu: fierarul Ovy Miclea

Graphic design: Raluca Popa

Ilustrație: Atelier spre

Harta Caselor Albastre 2024 face parte din Proiectul cultural Casele vernaculare: de la decădere la… albastru

Organizat de: Asociația Monumentum

Co-finanțat de: Administrația Fondului Cultural Național – AFCN

În parteneriat cu: Fundația Ștefan Câlția, Via Transilvanica, Institutul de Cercetare Făgăraș

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.